Pro Media Data perustettiin 1992. Nuoret lukiolaiset Jani Martikainen (18 v) ja Timo Valli (17 v) olivat tehneet tietokoneisiin liittyviä töitä. Asiakkaina oli myös yrityksiä, joten laskutusta varten tarvittiin oma yritys. Toiminta alkoi Janin toiminimellä ja ajatuksena oli tarjota laadukkaita atk-palveluja ja niiden ohessa alan tuotteita etupäässä yrityksille. Omat ohjelmistot ja multimedia sisältyivät liikeideaan.

Yritys toimi kaksi ensimmäistä vuotta Janin vanhempien autotallissa ja vuokrasi 1994 Parkanontie 90:stä (vanha Tammela) alkuun pelkkinä esittelypisteenä toimineet tilat, joissa ei ollut kiinteitä aukioloaikoja. Tietokoneet toimitettiin usein suoraan asiakkaille, asennettiin paikalleen ja käyttäjille annettiin opastusta. Laitemyynnin lisäksi yritys suoritti huoltotöitä sekä järjesti atk-koulutusta yhteistyössä mm. Parkanon Kansalaisopiston kanssa.

Isompiin liiketiloihin Parkanontie 72:een (Hyttisen liiketalo) Pro Media Data siirtyi 1998, jolloin sillä oli jo useampi työntekijä. 1999 yritys liittyi valtakunnalliseen Data Group -ketjuun, johon kuului tuolloin noin 30 itsenäistä atk-liikettä. Ketjuun kuuluminen toi lisää näkyvyyttä ja asiakkaiksi merkittävän osan alueen yrityksistä, joiden kanssa solmittiin huoltosopimuksia. Tilat kävivät ahtaiksi ja vuonna 2000 osoitteeksi vaihtui Keskuskatu 7. Yritys perusti 1999 Data Group -liikkeen myös Kankaanpäähän. Enimmillään työntekijöitä oli Parkanossa ja Kankaanpäässä yhteensä 10.

Vuosituhanteen vaihteessa tietokoneet kävivät kaupaksi ja Internet teki tuloaan. Pro Media Data myi paikallisten puhelinyhtiöiden (IPP:n ja KPO:n), Saunalahden, MTV3:n ja Elisan Internet-liittymiä sekä teki nettisivuja. Yrityksellä onkin ollut iso merkitys alueen tietokoneiden ja nettiyhteyksin yleistymisessä sekä yritysten tietotekniikassa.

Tietoteknisen kaupan ja palvelutoiminnan rinnalle kehittyi ohjelmistojen valmistaminen ja myynti. Promeda-ohjelmiston kehittäminen alkoi 1997. Taloushallinnon sisältävää Promedaa myytiin lähinnä paikallisesti muutamiin valmistaviin sekä palvelu- ja erikoiskaupan yrityksiin. 1999 alkoi optisen alan ohjelmiston kehittäminen. Silmälääkäreiden tarvitsemia ominaisuuksia alettiin toteuttamaan 2001. Optisella alalla Promeda on nykyään markkinajohtaja. Myöhemmin ohjelmistoa on laajennettu vastaamaan myös muun yksityisen terveydenhuollon tarpeita. Kanta-palvelujen (eResepti ja Potilastiedon arkisto) asettamat isot tekniset haasteet ratkaistiin 2013 solmitulla yhteistyösopimuksella.

Ohjelmistoliiketoiminnan kasvaessa muita toimintoja alettiin supistaa. Yritys lopetti Kankaanpäässä 2002. Parkanossa myymälätoiminta ja kuluttajakauppa päättyivät 2006. Paikallisia yrityksiä palveltiin vielä muutama vuosi, mutta myynti- ja palvelutoiminta myös Parkanolaisille yrityksille loppui ja toiminta on täysin keskittynyt Promedan kehittämisen, valtakunnalliseen myyntiin ja ohjelmistoasiakkaiden tukipalveluihin.

Yrityksen nimi on 25 vuoden jälkeen edelleen Pro Media Data Oy, mutta se tunnetaan paremmin nimellä Promeda-Ohjelmistot. Tärkein tuote on Promeda® -nimellä myytävä terveydenhuollon ja optisen vähittäiskaupan ohjelmisto. Isoimpia asiakkaita ovat mm. Instru Optiikka, Synsam- ja OptiPlus-ketjut, Näköasiantuntija-ryhmä, Coronaria Silmäklinikka, Silmäasema ja Silmäsairaala Valo. Pitkäaikaisia työntekijöitä yrittäjien Jani Martikaisen (toimitusjohtaja) ja Timo Vallin (myyntijohtaja) lisäksi ovat toimistopäällikkö Anne Kuusisalo ja järjestelmäasiantuntija Mika Kivioja.

YLÖS